Bringás vándortábor- Észak-magyarország rejtett kincsei

Cserhát – Börzsöny – Dunakanyar avagy 235 km 6 nap alatt

Vártam is, meg nem is a ezt a túrát. Tudtam, hogy nehéz lesz, mert sem a Börzsöny sem a Cserhát nem lapos, de megint győzött a kíváncsiságom és megcsináltam három felnőttel és tizenhat gyerkőccel, zömében ötödikesekkel és nyolcadikosokkal.

A nagyok keményen tolták, bicikliről leszállás nélkül, a kicsik kevésbé. Nem volt kérdés kihez csatlakozom. Hátul ugyanis nem látják mennyire szenvedsz. Ettől függetlenül életem legjobb döntése volt, hogy elmentem erre a túrára, és hálás vagyok érte, hogy ott lehettem, láthattam a gyerekek küzdelmét, a magukkal vívódást, a kifakadásukat, a kitartásukat. Sokat tanultam tőlük és fegyelmeztem magamat is, nehogy elkezdjek hisztizni, mert az elég kiábrándító lett volna. Hátul hallgattam Szövegmatyi gyönyörű magyar nyelvünk igencsak kicifrázott ékes szólásait, ami bár nem úrihölgy fülének való – még szerencse, hogy nem vagyok az – rettenetesen őszinte és érthető hegymenetben. Szövegmatyi az éppen aktuális idegállapotának hangos jelzésével és állandó szövegelésével a társaság legszórakoztatóbb tagja volt. Egyik mondatára, hogy milyen szuperképességet szeretne örökké emlékezni fogok:

– Azt szeretném, hogy minden nő számára én legyek az ÁLOMPASI!

A másik emlékezetes alakítás Csillagszeműé, aki második nap összepuszilkózott egy út szélén álló autóval, harmadik nap durrdefektet kapott, külső, belső gumi kilyukadt, negyedik napon pedig leesett az emeletes ágyról kétszer is, majd zárásként elhagyta a telefonját. Szerencsére sérülésmentesen megúszta az egész pech sorozatot.

Ha a történeteimben én vagyok Csakagond, akkor ebben a történetben a túrát bevállaló, szervező tanárnő Semmisegond. Kicsi Mufurcka biciklije, nem gond, felülök rá, és tekerem 50 kilométeren keresztül a 24-es bringát. Elhagytad a pénztárcád és 5 km múlva jut eszedbe, nem gond visszatekerek érte, korán reggel csobbanni szeretnétek nem gond, megyek veletek reggel 7-kor úszni. Nem bírja Pistike a 24-est tekerni, nem gond, tolom őt hátulról. Sír Pistike vagy Mufurcka,  nem gond vigasztalom őket órákon át. Én az önfeláldozásnak és a segítőkészségenk olyan példáját látta, hogy sokszor szégyelltem el magam.

…és az útvonal:

1.nap – Somoskőújfalu

Bejáratós túra Salgóbánya, Salgó vára 10 km

2.nap – Somoskőújfalu – Ipolytarnóc 39 km

Ipolytarnócon séta egy újkori (földtörténeti korát nézve), pontosabban egy miocén kori erdőben, láttunk megkövesedett fákat és ősállat lábnyomokat.Több millió éves mamutfenyőket, amik szerves anyagú leletként maradtak fenn, ami világszenzáció. Nem véletlenül pályázik Ipolytarnóc a Világörökség helyszínei címért.

3.nap Ipolytarnóc – Hollókő 50 km

Na, én itt tartottam volna egy nap szünetet, egyrészt mert Hollókő gyönyörű, másrészt kicsit tudtak volna a gyerekek pihenni. Az én programom szerint egy napig műhely látogatásokat szerveztem volna nekik, kipróbálási lehetőséggel. Agyagozás, fafaragás, papírmerítés, gyertyaöntés, ami kézműves házak miatt szinte tálcán kínálja magát. Itt egy eredeti palóc házban szálltunk meg, este pedig vaddisznó röfögést hallgathattunk pár méterről a szomszédos kertből.

4.nap Hollókő – Bánk 50 km Gyilkos szakasz

Fürdés a Bánki-tóban, este Kárpátia koncert, amire nem számítottunk, de ezt húztuk.

5.nap Bánk – Szokolya 31 km, de ez is gyilkos, ez a szakasz szinte végig hegymenet, a végén kicsi gurulással.

6.nap Szokolya – Kesztölc 55 km

Kedvencem a Dunakanyar, nem hegymenetes szakasz, víz mellett kerékpározni pazar. Mindenütt meleg vacsorával vártak bennünket és reggelit is kaptunk, illetve hideg úticsomag ebédet.

Most pedig megpróbálom helyrehozni az emésztő- és alvórendszeremet, mert mindkettő restaurálásra szorul.